Dagens tankar går till den stackars förare som inte hittade det dragna nödbromshandtaget. I C20 får man två felmeddelanden vid nödbromshandtag, det första visas tillsammans med den aktiverade hyttens vagn-nummer - och det är här man kan torska. I det andra felmeddelandet finns mer detaljerad information om vilken vagn(rätt vagn dårå) och vid vilka dörrpar handtaget har dragits.
Hursomhelst var detta mitt i rusningen och mitt i stan. TLC började stanna tåg på stationerna och fem till åtta stationer bort medan man desperat letade rätt på handtaget. "Jag förstår inte, jag HITTAR det verkligen inte!" hördes med lätt panikslagen röst över radion. Tillslut kom man dock på rull igen och den mindre infarkten i rusningen försvann.
En annan höll på att köra förbi station på station på station, då bromskurvan på min C20 var helt off. Först hände ingenting vid inbromsning, sedan kom mycket broms på en gång, för att sedan fortsätta så trots att jag drog hela vägen ner till nödbroms-hacket. Det gällde alltså att pricka in precis rätt tillfälle för att stanna vid hållmärket. Tillsammans med sooooolen och växthus-värmen i hytten blev det rätt påfrestande tillslut. Jag informerade tillträdande förare vid bytet om att tåget slirar - big time, så förhoppningsvis tog han till ganska stor marginal vid första stoppet på turen. Något man själv borde börja använda sig av efter att man avlöst någon.
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar